Lekkoatletyka nie może istnieć bez statystyki, liczb i danych. Te dostarczają telebimy, ale przede wszystkim spiker. Głusi, którzy śledzą na Hayward Field mistrzostwa świata 2022, nie są jednak pozbawieni wiedzy. Mogą ją przeczytać na gigantycznym telebimie do transkrypcji. – Ale to nie maszyna, jak sądzicie. Tę pracę wykonują ludzie – opowiada TVPSPORT.PL Megan Robertson z komitetu organizacyjnego imprezy.
Korespondencja z Eugene
Hayward Field to jeden z najnowocześniejszych stadionów do lekkoatletyki na świecie. Dość powiedzieć, że nawet esplanada wokół trybun jest pokryta tartanem, gdyby zawodnicy mieli ochotę biegać dłużej niż tylko 400 metrów na bieżni. Pod płytą znajduje się kompleksowe centrum treningowe. Mieści się nawet materac do skoku o tyczce albo rzutnia dla młociarzy i oszczepników, tyle że bez pola, gdzie spada sprzęt. Są tu też laboratoria. Oregon University ma multidyscyplinarną bazę szkoleniową, jakiej nie posiadają wszystkie polskie Centralne Ośrodku Sportu razem wzięte. Na samym Hayward Field kibice śledzą mistrzostwa świata na dwóch potężnych telebimach.
I trzecim, który jednak nie pokazuje transmisji ani wyników. Tylko sam tekst.
– To nasz ukłon w stronę głuchych i niedosłyszących. Dlaczego niby, pomyśleliśmy, ludzie z takimi ograniczeniami fizycznymi mieliby czuć się u nas gorzej? Gdy przebudowano stadion, od razu zrozumiano, że to właściwy krok: napisać ludziom w trybie rzeczywistym wszystko, o czym mówią spikerzy w trakcie zawodów – tłumaczy TVPSPORT.PL Megan Robertson z komitetu organizacyjnego MŚ.
Zasada działania jest prosta: spiker podaje wynik, zapowiada konkurencję albo zabawia publiczność, a w niemal rzeczywistym czasie wszystkie jego słowa pojawiają się na telebimie.
– To jak napisy do filmu! – porównał Piotr Małachowski, były dyskobol, a teraz ekspert Telewizji Polskiej w Eugene. Ani on, ani my nigdy czegoś takiego wcześniej nie widzieliśmy.
Robertson tłumaczy, że podobny system działa na wszystkich obiektach tej uczelni. Włączają go, gdy na trybunach spodziewają się powyżej sześciu tysięcy widzów. Ale w USA to nie jest nowinka. Wszystko zmieniło się 11 lat temu, gdy krajowy Departament Sprawiedliwości zatwierdził akt "Amerykanin z Niepełnosprawnościami". To w nim zawarto szczegóły takich inicjatyw, do których muszą stosować się organizatorzy tego typu wydarzeń. Robertson nie zdradza jednak, jaki jest koszt utrzymania takiego urządzenia.
– Tylko że to nie jest martwa technologia. Nie mogę was tam wpuścić, bo całość odbywa się poza stadionem, jednak te wszystkie napisy tworzą na żywo ludzie przy klawiaturach. Na słuchawki otrzymują głos spikera i przepisują wszystko do systemu. Ten jest podpięty z telebimem – opowiada organizatorka MŚ i dodaje: – świat się zmienia, świat musi mieć na uwadze potrzeby całego przekroju społeczeństwa. Ten telebim jest udogodnieniem takim samym jak podjazdy dla poruszających się na wózkach albo tabliczki zapisywane Braillem. Jesteśmy dumni, że możemy w Eugene przeprowadzić imprezę, na której wszyscy czują się dobrze. Oby tylko na koniec potwierdzili to sami goście.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.